| | Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Nuffieldmaster
Viestien lukumäärä : 23 Join date : 23.05.2008
| Aihe: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? To Loka 16, 2008 9:51 am | |
| Mitenpä raskaissa töissä foorumilaislla valmetit vielä ovat? Tuo meidän tilalla vuodesta 72 ollut keltainen viissatanen on palvellut aktiivisesti vuodet 72 - 82, jonka jälkeen jäänyt hieman taka-alalle. Kaksi kertaa kesässä käynnistetty mäkistartilla ja pikkuisen ajeltu. Kun itse sain traktorikortin niin Valmet pääsi oikein tositöihin. Olen ostanut erinäisiä koneita, kuten takakuormaajan, niittokoneen, pöyhimiä, yms yms. Kunnostellutkin olen tuota kaunokaista. Valmet on vielä ihan tositöissä, Nuffieldien ollessa enemppivähempi sijaistraktoreina. Olen ihan "urakoinutkin" valmetilla, pottupeltojen kääntöjä, niittänyt kesantoja, lingonnut metsäautoteitä tms. Itselle teen aurauksia, niittoja, paalausta, teiden lanausta yms. Peltoa on "vuokralla" 6ha, sopimuksella "pidä pellot silleen, ettei ne pajukoidu niin saat tehdä niillä mitä haluat". Aika edullinen minusta tuo vuokra. Tunteja valmetin mittariin tulee noin 300 vuoteen, joka on paljon '69 malliselle valmetille. Tosin Joensuun Valtralla tuntevat jo nimeltä, sen verta on tullut tutuksi sekin paikka . Kun tekee niin kone kuluu ja sitä täytyy huoltaa. Monesti ovat jo sanoneet, että jätä se vanhus rauhaan ja osta uudempi kone. Mieli toki tekisi lämmintä, hiljaista koppia, riippumatonta voimanottoa ynnämuuta, mutta opiskelijan rahavarat ei anna periksi. Tosin vaikka valmetista on hyviä kokemuksia, niin jollain tavalla kiehtoo myöskin nuo 70 - 80 luvun Leylandit. Osaltaan hintansa ja maineensa takia. Itse kun en usko, että mikään traktori on kummoisempi toista. Kyllähän ne jo kylälläkin tuntevat keltaisen valmetin ja sen äänen. Osaavat tunnistaa kuka taas ajaa, näin ovat kertoneet Lieneekö valmetti luullut, että hänet nyt töittä jätettiin kun tämän tilan toiminta elukoiden osalta 80 luvun vaihtumisen aikoihin loppui. Monta vuotta se saikin olla yksinään, vaan nyt 2000 luvulla se tuossa pihamaalla odottaa taas lähtöä, tänäkin päivänä. Perässään EKA Peto takakuormain... Olisi taas kuormaushommia Vaan se on varmaa, etten varmasta valmetista tule luopumaan. Jahka sille kaveri löytyisi näihin töihin niin entisöin sen ja ajelen vain juhlapyhinä. Töittä se ei siis jää siltikään, vaan sillä tehdään sitä mihin se on luotu; käyttöön. | |
| | | Valmet 500
Viestien lukumäärä : 25 Join date : 23.06.2008
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? To Loka 16, 2008 9:31 pm | |
| Meillä tuo viissatanen oli aktiivi käytössä vudesta 1980 vuoteen 1988 jolloin karjatalous lopetettiin. Sitten siirryttiin metsätalouteen ja valmetti hoiti niitä vuoteen 2000 jolloin hankittiin neliveto. Nyt valmetti on entisöity ja viettää eläkepäiviään tallissa ja pienissä askareissa. Meillä on valmettia kohtaan niin paljon tunnearvoa ja siksi siitä ei luovuta koskaa . Meidän valmetti on v.1968 ja ensimmäisiä viissatasia. | |
| | | rami9
Viestien lukumäärä : 13 Join date : 29.08.2008
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? La Loka 18, 2008 5:40 pm | |
| Kyllähän VALMETIT pitää olla töissä vielä tämänvuosituhannen.Meidän vuoden 56 kakskymppinen on ollut saaressa kesät jatkuvasti savotassa.Piti vain nostolaitetta vähän tehostaa,muuten ei juontopankko noussut kuormankanssa oikein mieltämyöten. Ja puistoalueilla on helppo pujotella puidenvälistä,menee jopa pienemmästä välistä mitä hevosella.Ja talvet lumitöissä,etu ja takalevyn kanssa pärjää pienissätiloissa paljon paremmin kuin isolla VALMETILLA.Tietenkin on oltava tehokkaat ketjut takapyörissä.Meille tuli vuonna 1952 VALMETneljätoista,minä sain olla sen komentajana suurimmanosan.Jotenka se on jo entuudestaan erittäin tuttu työkaveri. | |
| | | Velu
Viestien lukumäärä : 13 Join date : 18.09.2008
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? Ti Loka 21, 2008 1:24 pm | |
| Töitä niillä tehdään meilläkin. Tosin noiden rakenteluun menee sen verran aikaa, että ei tahdo ehtiä ajamaan. Tilan vanhin kone on 361 Valmetti. Se tuli taloon jo vuonna -65 ja on ollut mukana melkein joka työssä. Nykyäänkin se on kokonsa takia mukana kaikessa toiminnassa. Se on niin kätevä. Tunteja kertyy pari sataa vuodessa ja mittarissa on nyt vähän päälle 8000h . Tällä tehdään polttopuita, lähes kaikki peltotyöt, metsässä se on myös pienen kokonsa ansiosta juontovinssin kanssa ehdoton. Hellepäivinä tällä on kaikkein hauskinta ajella. Käytinpä tällä hellepäivänä tukkikuorman sahallakin, koppitraktorilla ei olisi ollut yhtä hauskaa millään. Valmetti on pysynyt aika alkuperäisenä ja sellaisena se on tarkoitus pitääkin. Alkuperäisen laturin olen vaihtanut sellaiseen, joka lataakin, lisäksi tuohon on asenettu alkuperäinen lisähydrauliikka säiliö ja kippiliitäntä. Hydraulipumpun vaihdoin myös isompaan, vanha kun oli pieni ja väljä. Toki tuota on aika paljon kunnosteltu ja jossain vaiheessa olis tarkoitus kunnostaa vaihteistoakin, se alkaa äännellä jo kovan puoleisesti. Valtra C1112-4 Kaivuri on uudempaa kalustoa. tunteja reilut 20 000h entisen omistajan mukaan. Entinen omistaja oli korjannut tuosta nelivedon ja vaihteisto oli myös käytetty auki. Turbo oli koneeseen uusittu. Kun kaivuri tuli taloon kiristelin siitä aika monta liitosta ja vaihdoin letkuja. Se vuosi öljyä aivan tolkuttomasti. Samalla vaihdoin hydrauliöljyn. Voiman puutteeseen ja ilmeisesti turbon rikkoutumiseen löytyi syy kun kurkistin ilmanpuhdistimeen. Sitä kauheutta ei kannata sen enemäpää selvittää, mutta panos meni heti uusiksi. Kone oli tuon tempun jälkeen kuin uudesti syntynyt, ainakin kulkupuoli parani huomattavasti. Koneella on tehdään nostotöitä ja omien teiden kunnostuksia lähes joka viikonloppu. Yllättävän tarpeelliseksi koneeksi tuo on osoittautunut pihapiirissä. 10T paino auttaa aika paljon. Esimerkiksi etukuormaimella voi purkaa raunioita aika vaivattomasti. Viimeisin hankinta Valmet 900 02-sarjan ohjaamolla. Tuli taloon noin kuukausi sitten. Tätä on tarkoitus vähän rakennella. Etukuormaimen ontin jo pois ja jarruja olen tuohon laitellut. Kone on ollut useamman vuoden käyttämättä ja se vaatii kunnostusta. Tarkoituksena on asennella tämän keulalle Perkinsin V8-moottori osapuilleen siten kuin tehdaskin sen olisi laittanut. Muutos on tarkoitus toteuttaa siten, että tällä pystyy työskentelemään ihan normaalisti. Myös Hi-Tract on ollut mielessä asentaa samalla. Uusin kone on Valmet 465. Sillä tehdään sitä, mihin ei 361:n koko riitä ja lumityöt aina. Kun 465 käy pieneksi niin sitten on vielä Harkov T-150K vm. 87 Scanian V8:lla. Se ei vielä ole käytössä, mutta rakentelu edistyy pienin askelin.
Viimeinen muokkaaja, Velu pvm Ti Loka 28, 2008 2:21 pm, muokattu 1 kertaa | |
| | | 359D
Viestien lukumäärä : 5 Join date : 07.06.2008
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? La Loka 25, 2008 3:31 pm | |
| Onpahan Velulla hyvät traktorit, passsaa noilla ajella. Varmaan löytänyt 900:sen halvalla?
Entisöin aikoinaan 359n:n 'pyhäkäyttöön', mutta kyllä sillä tulee ajeltua aika paljon etenkin kesäisin. Maanviljelys loppui tilalta jo lähes 30v sitten. Metsää hoidellaan tässä eläkemiehenä. 359:llä niittelen heinää talon ympäriltä, n 2 ha, pari kertaa kesässä, klapikoneen pyöritystä, takalanausta, takalaatikkoajoa, peräkärryllä polttopuita, kaikenlaisia vetojuhdan hommia, joskus jopa tukkivinssi kiinni. Mukava peli, siihen kun hyppää kuin mopon selkään. Naapuriin myös ajelen myös usen vieden terveisiä, aina siitä syntyy jutun tynkää.
Jarrujen lukitussalpa pitäisi jostain löytää? Olen myös miettinyt miten saisi tehtyä istuimeen kuuluvaa työvalon lasia, sillä saattaisi olla menekkiä? | |
| | | ville
Viestien lukumäärä : 83 Join date : 23.05.2008 Paikkakunta : Kainuulainen
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? Su Loka 26, 2008 10:29 pm | |
| Joo tottahan vanhuket saa vielä olla remmissä mukana. Tuolla jossakin toisen otsakkeen alla on kuvakin vanhasta 565 josta tehty kaivuri joka on varsin hyvin työllisetty joka kesä. Nyt siihen vaan pitää uusia syylari ja starttimoottori pistää huoltoon. Toinen 565 on kaikessa pikkuhommassa halkosirkkelin pyörityksestä alkaen. Se on varsin hyvä klapituikon pyöritykessä. Etuset ei vaan meinaa pysyä maassa kun siirtää mutta muuten rouskuttaa hyvin. 903 tekee sitten muuten raskaammat hommat ja varsinkin metässä peräkärryn vetoa hommat Ollut meillä jo 19 vuotta. url=https://servimg.com/view/12552250/15] [/url] | |
| | | Velu
Viestien lukumäärä : 13 Join date : 18.09.2008
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? Ma Loka 27, 2008 11:59 am | |
| Ei tuo 900:n ihan halpa ollut, piti siitä 2600€ maksaa. Toisaalta ihan hyvässä kunnossa se on, ei mikään loppuun ajettu, joten olen ihan tyytyväinen siihen mitä rahalla sai. Tuohon 900:een on tarkoitus vaihtaa vähän vetävämpi moottori lähitulevaisuudessa.
On Villellä komea yhdistelmä. Kyllä tuolla kelpaa metsässä ajella - liikkuu tukit. Pidä hyvät öljyt vaihteistossa, niin tuolla tekee tosi töitä vielä pitkään. | |
| | | 359D
Viestien lukumäärä : 5 Join date : 07.06.2008
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? Ma Loka 27, 2008 3:40 pm | |
| Elikkä halvalla...
Tuollaisen 903:n kun joskus saisi, laittaa jo vähän kuolaamaan kun katselee. Tuo on aika peto ylittämään ojia, koska etupyörät on tarpeeksi edessä, ei ota keula heti penkkaan kiinni. | |
| | | ville
Viestien lukumäärä : 83 Join date : 23.05.2008 Paikkakunta : Kainuulainen
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? Ke Marras 12, 2008 1:05 am | |
| No nyt netti takkuaa... Kuitenkin kyllä tuo 903 on metässä varsinkin hyvä kun mikä.. On se 905 olemassa mutta ei sillä P... kehtaa mehtään mennä. 903 on ollu niin varma toiminen kun vaan voi olla. Vähän semmonen "möhkö", mutta talosta lähen ennen minä kun vanha 903; myyköön perikunta sitten joskus. | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? | |
| |
| | | | Onkos teillä Wanhat Valmetit vielä töissä? | |
|
Similar topics | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |