Vanhat Valmetit
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Vanhat Valmetit


 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Kokemuksia ja juttuja vuosien takaa

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
ville




Viestien lukumäärä : 83
Join date : 23.05.2008
Paikkakunta : Kainuulainen

Kokemuksia ja juttuja vuosien takaa Empty
ViestiAihe: Kokemuksia ja juttuja vuosien takaa   Kokemuksia ja juttuja vuosien takaa Icon_minitimeKe Tammi 20, 2010 8:18 pm

Tuossa muutamalla sivulla jo sivuttiinkin asiaa mutta:

Löytyykö "tarinan kertojia" vanhoilta ajoilta kun miehet oli rautaa ja traktorit pieniä ja mäet suuria, tai ainakin umpi hanki.

Jos joku kehtaa kirjoittaa niin me kyllä jaksetaan lukea niitä urotekoja tai vaikka hölmöilyjä joita on sattunut vuosien varrella kun noiden traktoreiden urakointi alkoi.

Lapin savotoille lähti täältäkin traktorimiehiä savottaa. Parhaat otti traktorin velaksi ja tienasi talven aikana traktorin hinnan. Kaikilla ei kyllä käynyt aivan niin hyvin, keväällä oli vaan velkaa.

Myös Kainuussa oli isoja savotoita joissa savotoitiin pienillä jopa Valmet 359D:llä Nuhvi ja Majori oli jo jyty pelejä. Niihin laittovat puolitelat, ei ne umpi hankeem menny kuorman kanssa mutta polkivat tiet ensin, samoin moni putosi jäihin kun mahdollisimman aikaisin syksyllä piti lähteä liikkeelle tietä polkemaan.

Kylllä oli humu hommaa myös niiden "joutsalaisten" kanssa urakointi. Muistan hyvin miten isojakin kuormia oli reessä ja kyllä se vaan liikkeelle lähti. Itse oli "poikanen" siihen aikaan ja olin vaan enemmän haittona metässä.
Mutta monet reissut nostovarren kynkän päällä mukana olen ollut kun varsinkin tietä polettiin ja lenkitettiin alkusyksystä, samoin jäätiet piti polkea että jäätyy nopeammin. Silloin oli Valmet 565 koneena ja siinä vanerihytti. Muistaakseni oli paripyörät päällä kun niitä varsiteitä polettiin.
Takaisin alkuun Siirry alas
 
Kokemuksia ja juttuja vuosien takaa
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Vanhat Valmetit :: Sekalaista :: Sekalaista-
Siirry: