Vanhat Valmetit


 
PääsivuPääsivu  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Jaa
 

 Valmet 15 entisöinti projekti

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
JUUTINEN



Viestien lukumäärä : 7
Join date : 19.09.2011
Paikkakunta : Kempele

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeMa Syys 19, 2011 10:05 pm

Ajattelimpas aloittaa uuden threadin omaan 15 projektiin liittyen. Puoliso peri isältään 15:n vuosimallia -53. Kesällä saimme kuljetettua traktorin Kannuksesta Kempeleeseen jossa se pääsi hellään hoivaan. Valmetti oli "maannut" varasto/autotallissa 20 vuotta käyttämättömänä. Tarkempaa syytä käyttämättäjättämiseen ei muistanut enää kukaan.. Ei edes puolison isä.

Ensimmäisenä toimenpiteenä olikin saada moottori pöyrimään, sillä olihan se tietty juminut ajanmyötä. Onneksi muutaman päivän vaivan jälkeen männät saatiin liikkeelle. Kauheesti painetta ei tuntunut tulevan mutta eipäs tuota tiedä sanoa että kuinka paljon sitä yleensäkkään pitäisi tuntua.

Tämän jälkeen olikin vuorossa hiukan epätoivoinen jakso jonka aikana piti tutustua erinäisiin foorumeihin ja onneksi tallessa olevaan 15:n ohjekirjaan.. Kaapeloinnit uusittiin väli-aikaisilla virityksillä ja magneeeton kaikki osat puhdistettiin.. Lisämausteen tähän teki tietty se että Lucaksen magneetto oli joskus tehnyt tenän ja kylkeen oli viritetty sininen bosch. Siitäpä arpomaan että toimiiko ne vai ei.. Muutaman yrityksen ja erehdyksen jälkeen mittauksen näyttivät lupaavia lukemia.. Joten eipä muuta kuin bensaa tankkiin ja rohkeesti kokeilemaan.. Tovin sai strattailla kunnes hokasi että aikanaan oli nähtävästi tulpille meneviä johtoja siirrelty ja siten sytytys järjestys ei ollut oikea... Ne kun sai kohdilleen niin voi sitä pauketta ja hymyö kun old faitful.. lähti käyntiin.. Very Happy

Ajamaan ei päässyt koska toinen eturengas oli rikki...

Tämän jälkeen olikin vuorossa muutaman kuukauden tauko.. hommat jäi ns. elämään.. kunnes taas syksyn tullessa innostusta riitti jatkoon.. tosin nyt tuntuu akku olevan tyhjä joten joutuu lataileen ja käynnistykssä on ongelmia.. joka saattaa juontaa juurensa siihen että tuli toi magneetto irroitettua = sytytys pielessä...( ajatuksena kun oli lähettää magneetto entisöitäväksi.....) vieläkö ymmärtäisi kuinka säätää sytytys takaisin kohdilleen.... Shocked


Tässä vaiheessa onkin siis tehty seuraavaa:

- kaapelointi uusittu
- uusi akku hankittu
- uudet eturenkaat hankittu ( ei vielä alla kun vanteet on puhdistettavana )

Ekuutimmat toimenpiteet tietty nyt on siinä että saisi koneen taas starttaamaan ja käymään. Lisäksi eturenkaat alle jotta voisi kokeilla ajaa hiukan .. ainakin ulos takapihalle jotta voisi suorittaa perusteellisemman pesun. Vaihteiston/voimansiirron kunnosta ei tiedä sanoa.. joskin hiukan se arveluttaa kun vaihdelaatikko on aika tyhjä öljystä.. sekä se että rungon alal olevasta huohotus?aukosta on valunut öljyä... Tiivisteissä tms. vikaa ? Syyläri myöstin vuotaa mutta sen ajattelin korjata paikkausnesteellä.. jos se toimis.. tietty ensin pitäis saada mylly taas pyörimään...

Ohessa kuva kesäisesti lähtötilanteesta...


Ei tekniikkaa tuntevana ihmisenä tämä onkin hyppäys tuntemattomaan mutta jokseenkin mukava sellainen Smile

Mielelläni otan myös vastaan ohjeita ja neuvoja tietävämmiltä jotta voisin mahdollisesti välttää jotain grande mokia yms.

Esim. uudelleen maalauksen suhteen olen vielä hiukan 50/50 tilanteessa. Sooda pesulla eräs firma olisi puhdistanut valmetin n.800e könttähintaan.. tuntuu kuitenkin hiukan kalliilta näin harrastetoiminnaksi... toinen vaihto-ehto jota olen ajatellut on tietty hiekkapuhallus.. jos jossain osissa käyttäisi sitä.. ja tietty se halvin eri jonkin sortin metalliharja kulmahiomakoneeseen viritys.. sillähän voisi sitten ajan kanssa askarrellella..

Valmet 15 entisöinti projekti Valmet

Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jste.

jste.

Viestien lukumäärä : 114
Join date : 13.11.2008
Paikkakunta : Karkkila

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeKe Syys 21, 2011 7:32 pm

Siitä se lähtee, tai on jo lähtenytkin. Vaihteistosta jne. ei tarvitse kantaa huolta. Vaihdat vain öljyt.
Sytytysjärjestys ja ennakon säätö on Käyttö ja Huoltokirjassa esitetty aika selkeästi.
Siinä on muuten aika nokkelasti järjestetty nostettava vetokoukku.
Näyttäisi siltä että moottori on uudemmasta Valmet kakskymppisestä.

_________________
Valmet ajaa kesät talvet

Valmet 20 1955
Valmet 20 1957
Valmet 20 1957
Valmet 20 1963
Valmet 33 1958
Fordson Major 1954
Teijo maamoottori 1936
Olympia maamoottori 1939
Teijo puimakone 1936
Teijo venemoottori 1954
MV-Marin 5400
ym,ym
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jyrki

jyrki

Viestien lukumäärä : 52
Join date : 24.05.2008
Paikkakunta : alavus

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeTo Syys 22, 2011 11:31 pm

kyllä tuossa on mahdollisesti ihan alkuperäinen moottori
samanlainen moottori se itseläkin oli 15ses vm 55 ja motti oli valmistettu 54 vuoden puolella

onkohan ollut pientä palotapahtumaa tuon kanssa kun näyttäs äkkiä katsoen sellaisia viitteitä olevan tankin lähistöllä
sievä projektihan toi noinkin vähällä ajokuntoinenkin
maalauksista on tosiaan kahdenlaista koulukuntaa enenmistö/vähenmistö vois jättää tuon patinat noinkin
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jste.

jste.

Viestien lukumäärä : 114
Join date : 13.11.2008
Paikkakunta : Karkkila

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimePe Syys 23, 2011 7:24 am

Tosiaan patinat ovat tavallaan "arvokkaammat" kuin uusi maali. Onhan se silloin alkuperäiskuntoinen.

1953 eikä -54 mallisessakaan ei lohkon valu ole ollut kuten kuvan Valmetissa. Rajatapauksissa vm. -54 ja -55 näin on varmasti ollutkin kun malli muuttui. Myös hydr. pumpun kiinnike ja etupalan liitoskohtaan kiinnitin huomiota. Mutta niin tai näin siinä on tosiaan hyvä projekti ja vähän harvinaisempikin kun on vm. -53.

Laitahan kuvaa ja juttua homman edistymisesta Wink

Myös liittymistä Vanhat Valmetit ry:hyn kannattaa harkita jos et vielä ole Wink

_________________
Valmet ajaa kesät talvet

Valmet 20 1955
Valmet 20 1957
Valmet 20 1957
Valmet 20 1963
Valmet 33 1958
Fordson Major 1954
Teijo maamoottori 1936
Olympia maamoottori 1939
Teijo puimakone 1936
Teijo venemoottori 1954
MV-Marin 5400
ym,ym
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jyrki

jyrki

Viestien lukumäärä : 52
Join date : 24.05.2008
Paikkakunta : alavus

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimePe Syys 23, 2011 10:05 pm

kyllä 53vm mallihan toi joo sori lukemisen ymmärrys puuttuu ja onpa 53 mallin takavanteetkin
ilmanputsarin imuputken puute ilmeisesti hämäs kanssa toki näkyvis konepellis sen kiinnitys reijätkin
no parempi vaan että 53 on kuten jste sanokin harvinaisuutensa vuoksi

onnea ja intoa joka tapauksessa
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
JUUTINEN



Viestien lukumäärä : 7
Join date : 19.09.2011
Paikkakunta : Kempele

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeKe Loka 12, 2011 10:28 am

Jonnin verran ovat asiat edenneet sitten ensimmäisen viestin. ( Kiitos kaiksita kommenteista joita tähänmennssä on tullut. )

Kuviakin toki on .. koetampa ladata niitä muutaman lisää tässä lähipäivinä.

Mitäs tässä sitten on saatu aikaiseksi :

Sähkökaapeloinnin kanssa riitti ihmeteltävää Wink .. Olihan tuonne viritelty kaikenlasta "extraa" mitä ei ohjekirjassa ollut. Noh, purin kaikki poies ja vedin pelkästään ne kaapeloinnit mitä ohjekirjassa oli.. virtalukon purin ja puhdistin jonka jälkeen sekin näyttäisi toimivan ihan jees. . muutama ylimääräinen kytkinhän tuolle oli nimenomaan valoja varten viritetty. Ne jätin kytkemättä. ..ainakin tässä vaiheessa.

Äänitorvikin oli extrana viritetty mutta se ei lähtenyt puhdistamisesta huolimatta toimimaan joten tällä hetkellä sitä ei ole.. tosin eipä sille nyt kauheesti tarvetta välttämättä olisikaan.. Smile

Tietty , eihän tällaisista projekteista ilman takapakkeja selviä..

Nyt tilanne on se että öljy ei kierrä Crying or Very sad . öljynpuhdistaja ja letkut + poistoputki on puhdistettu. Kokeilin jopa niin että pelkkä pumpulta tuleva letkunpätkä oli paikallaan mutta ei sielä mitään ulos tule.. Nähtävästi pitää sitten alapohja irroittaa ja katsella miltä öljypumppu näyttää ?

Oliskohan kenelläkään tähän vinkkejä ??


ps. jäsenenä ollaan Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
JUUTINEN



Viestien lukumäärä : 7
Join date : 19.09.2011
Paikkakunta : Kempele

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeKe Loka 12, 2011 8:16 pm



On vain hämmästyttävää kuinka tietoa tuntuu löytyvän ihan lähiympäristöstä. Vanhempi työkaveri on puuhaillut traktorien kanssa koko ikänsä jopa valmettien. Häneltä olen saanut hyviä vihjeitä. Naapuri sattuu olemaan maaseudulta kotoisin joten hän on taas tuunaillut pienen ikänsä myöskin traktorien, puimureiden yms. kanssa. eipä olisi ilan näutä apuja tähän asti päässyt.. sen verran kädettömäksi täytyy itsensä tunnustaa..

IKH:ssa käydessäni myyjä tuumi että Volvon 444- sarjan moottorin osat tms. olisivat yhteensopivia valmet 15/20:n kanssa.. Onkos kenelläkään parempaa tietoa ?

Toinen kysymys liittyen alapohjan irroittamiseen. Riittääkö että tukee traktorin etuakselin alta ? kun näyttää siltä että etupään tukivarret joutuu irroittamaan jotta pääsee käsiksi takimmaisiin alapohjan ruuveihin.

Viisaammat tiesi kertoa että todennäköisesti öljypumpun siivilä on tukossa johtuen pitkästä seisokista...


Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
JUUTINEN



Viestien lukumäärä : 7
Join date : 19.09.2011
Paikkakunta : Kempele

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeKe Loka 12, 2011 8:33 pm

Kuvia projektista

mahtaisikohan tämä linkki toimia.?
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
jste.

jste.

Viestien lukumäärä : 114
Join date : 13.11.2008
Paikkakunta : Karkkila

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeTo Loka 13, 2011 7:19 am

Saat öljyn kiertämään kun avaat pakosarjan oikealla puolella oleva messinkipropun ja painat siitä vaikka rasvaprässillä oljyä. Irroita öljynpainemittari että näet milloin öljy on mennyt läpi moottorin. Tästä samaisestä reiästä pitäisi käydessä löytyä painetta n. 4.5 kiloa. Esim. konerempan jälkeen saa konetta käytää todella kauan ennen kuin se alkaa itsestään kiertämään.

Öljypumppu sijaitsee vauhtipyöraän takana, eli vaatii katkaisemisen jos haluat sitä näpelöidä. Tätä sinun tuskin tarvitsee tehdä. Siivilän voi toki puhdistaa, mutta kokeile nyt ihan ensin pumpata öljy järjestelmään.
Öljynpohjan irroituksessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Vain kytkimen suojapelti on irroitettava jonka alla on takimmaiset ruuvit. Tukivarsien vaikutusta etupäässä öljypohjan irroitukseen en nyt osaa ihan varmasti sanoa kun kyseessä on viistoistanen.

Sitten onkin ihan eri tarina kun saat öljyn kiertämään ja mittarin näyttämään jotain painetta. Ehkä tästä myöhemmin.

_________________
Valmet ajaa kesät talvet

Valmet 20 1955
Valmet 20 1957
Valmet 20 1957
Valmet 20 1963
Valmet 33 1958
Fordson Major 1954
Teijo maamoottori 1936
Olympia maamoottori 1939
Teijo puimakone 1936
Teijo venemoottori 1954
MV-Marin 5400
ym,ym
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
JUUTINEN



Viestien lukumäärä : 7
Join date : 19.09.2011
Paikkakunta : Kempele

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeLa Loka 15, 2011 5:46 pm

Irroittelin öljypohjan ja puhdistin siivilän. Eipä ne mitenkään likaiset olleet.. esim tukossa tms. eli ei siellä päässä ainakaan näkynyt mitään vikaa. Sen messinkiruuvin kanssa on ongelma.. se on jostain syystä täysin jumissa. Ei vaan aukea.. en ny tiedä pitäisikö siihen porata joku kolo ja koettaa jotenkin vääntää auki tms.. koetin naputella talttapää ruuvarilla ja vasaralla mutta ei vaan liiku.

toinen ongelma joka tuli ilmi alapohjan aukaisun jälkeen oli se että toisen sylinterin kampi-akselin laakeri on kulunut väljäksi. kun otti liukulaarin irti se oli urilla samoin oli kampi-akseli.. tästäpä sitten miettimään että koettaako selvitä tilanteesta pelkästään liukulaakerit vaihtamalla. vai pitääkö tässä kampi-akseliakin vaihtaa.. keulalta lukien 2 on kulunut ja 4 on myöskin hiukan väljä... en tähän hätään ehtinyt kaikkia liukulaakereita aukoa joten tarkempi tilanne katsaus odottaa itseään...

kait tässä pitää alkaa vähitellen metsästämään vara-osia Neutral

Siitäpä kysymys, löytyykös valmetin osia muualtakin kun Sulevin pakeilta ?

ja pärjäisiköhän sitte pelkästään laakerit vaihtamalla? .. kun kuitenkin ajattelee sitä että varsinaista päivittäistä käyttöähän traktorille ei tällä hetkellä ole suunnitteilla..

Lisäys..

Kyseessähä on siis männän alapään laakerit .. jos nyt osaisin oikealla termillä asian ilmaista... käytin kaikki 4 auki ja muut olivat ihan siistejä .. ei siis uria... toi 2 männän kohta siis oli aika karseen näköinen .. laakerit täynnä uria.. kuten tietty kampi-akselikin.. jossain määrin..

Onkos niin että Volvo B4B 16:n kampi-akseli ja liukulaakerit kävisivät myös valmettiin ?

Tuolla Ruottin puolella ois Volvon osia saatavilla : http://motoroldies.se .. ois noi liukulaakerit tuollaiset 65€/setti tarkoittaakos liukulaakeri setin perässä oleva maininta -0.030 välystä Question




Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
JUUTINEN



Viestien lukumäärä : 7
Join date : 19.09.2011
Paikkakunta : Kempele

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeMa Loka 17, 2011 2:19 pm

ei mitenkään terveen näköinen liukulaakeri. Shocked

[img]Valmet 15 entisöinti projekti 16102011115 [/img]

..
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Puuhis



Viestien lukumäärä : 12
Join date : 21.02.2009
Paikkakunta : RockVillage

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeTi Loka 18, 2011 12:18 am

Se -0,030 tarkoitaa, että laakeri on luvun verran alikokoinen, eli kampiakseli on hiottu!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
JUUTINEN



Viestien lukumäärä : 7
Join date : 19.09.2011
Paikkakunta : Kempele

Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitimeLa Huhti 21, 2012 4:37 pm

Talven jälkeen olisi taas virtaa katsella Valmetin perään.. Edelleen toi öljyn kierto on ongelma. Sitä messinkiruuvia en saa millään auki.. kaikkea on kokeiltu.. kokeilin jo poratakkin sitä mutta ei auta.. eli ei lähde öljyt kiertämään.. irroitin moottorin oikealla puolella olevan öljyputken painemittarista muta eipä sinne tunnu sinne mitään nousevan.. toisesta päästä putkea kyllä tippasi öljyä kun sitä käytin irti.. (moottori ei ollut käynnisssä)

Mitähän tässä nyt tekisi Question
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content




Valmet 15 entisöinti projekti Empty
ViestiAihe: Vs: Valmet 15 entisöinti projekti   Valmet 15 entisöinti projekti Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Valmet 15 entisöinti projekti
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Vanhat Valmetit :: Valmet 15-
Siirry: