Vanhat Valmetit


 
PääsivuPääsivu  FAQFAQ  HakuHaku  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Jaa
 

 valmet 1203

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
jarppah



Viestien lukumäärä : 1
Join date : 11.12.2010

valmet 1203 Empty
ViestiAihe: valmet 1203   valmet 1203 Icon_minitimeLa Joulu 11, 2010 6:55 pm

tere! tänään tuli kokeiltua vallun vetohaluja tositoimessa kun tuli kiskottua 7 tonnin kaivuria lavetilla ja täytyy sanoo että petyin todella.vetoja ei ollut juuri ollenkaan.säädin täs taannoin syöttöä kierroksen auki mut varmaan edellisetkin omistajat ruuvanneet sitä joten nyt säädin takas missä olikin.kone tuntui tukehtuvan kun mäki tuli ja savua tuli putken täydeltä.mitenkähän sen korvakuulolta saa säädettyä suurinpiirtein.mitenkä vakioturbon toimminan pystyy tarkistaan et todella pelaa kun tuntuu ettei siinä oo sitä vihellystä mitä näissä pitäis olla.
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Nuffieldmaster



Viestien lukumäärä : 23
Join date : 23.05.2008

valmet 1203 Empty
ViestiAihe: Vs: valmet 1203   valmet 1203 Icon_minitimeLa Joulu 11, 2010 9:51 pm

Se vakioahdin (ei turbo) eli komprexi, se vaatii huoltoa. Ajoittaahan sitä ei pysty eikä muuten. Mutta tarkistaa ja puhdistaa se aika-ajoin pitää.

Ihan valtralta kannattaa kysyä ohjeita. Net tietää kyllä ja neuvovatkin mielellään kun sattuu vain oikea henkilö kohdalle.

Ne säleet menee tukkoon karstasta eikä se toimi kuten pitäisi. Katso myös laakerit kuntoon.

Eihän se sen aikainen traktori millään ahtimella raketti ole, mutta kyllä tuon paperilla ainakin pitäisi melkoisen nasakka olla.

Kymppitonnin sorakärrihän kulkee jo perusnuhvillakin, jarrutuksesta en mene takuuseen lol!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
valmet 703



Viestien lukumäärä : 11
Join date : 10.12.2009

valmet 1203 Empty
ViestiAihe: Vs: valmet 1203   valmet 1203 Icon_minitimePe Joulu 31, 2010 6:18 pm

jarppah kirjoitti:
tere! tänään tuli kokeiltua vallun vetohaluja tositoimessa kun tuli kiskottua 7 tonnin kaivuria lavetilla ja täytyy sanoo että petyin todella.vetoja ei ollut juuri ollenkaan.säädin täs taannoin syöttöä kierroksen auki mut varmaan edellisetkin omistajat ruuvanneet sitä joten nyt säädin takas missä olikin.kone tuntui tukehtuvan kun mäki tuli ja savua tuli putken täydeltä.mitenkähän sen korvakuulolta saa säädettyä suurinpiirtein.mitenkä vakioturbon toimminan pystyy tarkistaan et todella pelaa kun tuntuu ettei siinä oo sitä vihellystä mitä näissä pitäis olla.

Siis asiassa monta tekijää ja CS moottorin perusluonteeseen kuuluu että se vetää. Mutta kun nyt kysessä Comprexi. Siitä pitäis perusajoitus tarkistaa ja tietäjä tutkia syottöpumpun. Ja turbohan oma kokonaisuus. Eli linnavuoreen moottoritehtaalle yhteyttä, ne neuvoo sieltä paremmin nyk. valtralta kun kaikki tietäjät tietää uusista vaan ja henkilökunta uudistunut. Ne tietäjät näistä alkaa oleen eläkkeellä. Sieltä sen saa uuden turbonkin helpoiten...
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
valmet 703



Viestien lukumäärä : 11
Join date : 10.12.2009

valmet 1203 Empty
ViestiAihe: Vs: valmet 1203   valmet 1203 Icon_minitimeMa Tammi 03, 2011 6:01 pm

Nuffieldmaster kirjoitti:
Se vakioahdin (ei turbo) eli komprexi, se vaatii huoltoa. Ajoittaahan sitä ei pysty eikä muuten. Mutta tarkistaa ja puhdistaa se aika-ajoin pitää.

Ihan valtralta kannattaa kysyä ohjeita. Net tietää kyllä ja neuvovatkin mielellään kun sattuu vain oikea henkilö kohdalle.

Ne säleet menee tukkoon karstasta eikä se toimi kuten pitäisi. Katso myös laakerit kuntoon.

Eihän se sen aikainen traktori millään ahtimella raketti ole, mutta kyllä tuon paperilla ainakin pitäisi melkoisen nasakka olla.

Kymppitonnin sorakärrihän kulkee jo perusnuhvillakin, jarrutuksesta en mene takuuseen lol!


Jos saan muutaman seikan sanoa vielä asiaa sivusta seuraanneena. Minä en ole kuin kerran nähnyt 1203 oikeasti ja kuullut vanhempien ihmisten puhuvan siitä miten se käyttäytyy. Normaali turbolla 802, 803, 903 taikka 1103, tiedän miten käyttäytyy. Se inahtaa ainakin taikka "älähtää" kun kovasta vedosta löysää. Minun mielestä comprexi vikisee vaan kun vedättää.. Miten hihnaturbolla varustetut autot käyttäytyy.


Sen tiedän siitä, tämä on tarkoitettu vaan vääntöä lisäämään ja normi ysinollakolmosesta eroamaan sillä väännöllä mitä löytyy. 10 heppaa ja 150 newtonia enemmän alkuperäisesti ja sitten se että hyvin alhaalta vetää (mitä jopa nykyiset 6-sylinteriset eivät tee turbotettuna, kun normi turbo tarvii kierroksia, ennen kun paineet tarpeelliset). Moni 1203 on pilattu sillä kun moottori karstottunut piloille kun syötöt nostettu tappiinsa ja tämähän moottori ei polta niin tavalliset turbomoottorit polttoainetta, kun se kierrettää sen pakokaasut takaisin moottoriin imuilman kanssa, osa poistuu tietenkin pakoputkeen. Nyt kun on sitä soppaa liikaa se tukehtuu ajan myötä mykäksi. Siinä moni tekee virheen kun ne ei saa vastaaman sitä polttoainemäärää ja työmäärää. Se pitäis vedättää niin kuumana ja jäähdyttää saman määrää että moottori pysyy puhtaana.


Jos perus 903 tai 1102 vastaavalla moottorilla, se syö kaikki polttoaineet ja eikä karstotu. Se työntää kaikki pihalle pakoputkesta savuna ja tykkää mitä enemmän ainetta ja kuormittaa. Ja vetää hyvin maantievaihteilla pellolla työkoneita. Se ero normi turbon ja comprexin kanssa on toinen taloudelisempi ja vetää tyhjä käynnillä saman kuin toinen kaasupohjassa vedättäen... Eli sinun tapauksessa pitäis moottori purkaa sillä pitäen katsoa jako ja syöttöpumppu (alkuperäiset asetukset suurin piirtein) ja tarkastaa turbo.. Jos oikein kunnossa se mitä olen kuullut, se on naapurin herättäjä kunnolla kun pistää käyntiin, äänet on semmoset ja eikä sillä voi ajaa korkeintaan keskialueen kierroksella. Ääntä löytyy (vikinää) mukavasti

Ja tuossahan muutamia negatiivisia puolia miksei enää tuon jälkeen tullut valmetille sarjatuotantoon uudestaan, sen piti tulla Volvo BM valmet 805 ja volvo ei varmaan hyväksynyt. Sitten sen tilalle 905 tuli kuutos vapaasti hengittävä ja lisävarusteena turbo. Sitten ne oli hiljaisempia. Mutta osaksi uneliaita tapauksia verrattuna keltaisiin malleihin...
Minä henkilökohtaisesti haluaisin että tämä comprex tulis uudestaan, siinä on taloudelisuus ja aivan älytön vääntö. mitä voi saada nelosesta verrattuna kuutoseen Smile

En tiedä millainen sitten kiihtymään 1203 mutta 803 ja 903 aika reippaita lähtee. Se on sorakuormalla maantiella 7 pykälällä liikkeelle ja kaasu pohjaan, hetkän päästä kertoja taakse vedättynä nopeasti että turbo vingahtaa oikein kunnolla. Sitten samassa ollaan maksimi nopeudessa. Se vaan kierrokset loppuu kesken maantiellä, kun taas (805) vitos sarjalaisella kun nosti kierrokset yli 2500 ( se vaan että piti rajotin poistaa pumpun kyljestä), se kulki yhtä mukavasti ellei paremmin kuin nykyiset liikennetraktorit...

Ja nuffettiin piti olla kuorma-autosta tehty peräkärry, että sai jarrut ja konseptin pysähtymään. Sitten oli että piti voimanotolla ajaa kun omat vaihteet niin vänkelät käyttää. Itse joskus 262 leylandilla ojakaivuu maita tasottelin, kyllä tuli ranne kipeäksi. Kun vaihdekeppi niin väärässä paikassa ja toiseksi niin jäykkä Smile Tottunut kuin autossa siihen vaihdekeppiin! Mitenkähän noissa ukkomestari 353C kaivuriyhdistelmä koneissa pelas se suunnanvaihto (nuffield/leyland), etukuormaaja käytössä? Onneksi valmetti oli aikaansa edellä kun toi sen momentinmuunnin vaihteiston kaivuri käyttöön Cool
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
Sponsored content




valmet 1203 Empty
ViestiAihe: Vs: valmet 1203   valmet 1203 Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
valmet 1203
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Vanhat Valmetit :: Valmet 602,802,803,903,1203-
Siirry: