Kantaa voi ottaa AINA. Kyllä tuo on mahdollista, en kait sitä kieltänytkään, voi sen tietenkin niinkin lukea jos niin haluaa.
Tuskin tuohon tarttee perehtyä sen enempää.
Kuuskymmentä luvulla ajettiin pienillä traktoreilla maantiellä puutavaraa. Seitsämänkymmentä luvun alussa jotkut vielä ajoi isoimmilla traktoreilla lyhyttä matkaa.
Yleensä veturina oli Majori, taisi olla muutama Nuhfi, siis kuuskymmentä luvulla.
Mutta vielä seitsämänkymmentä luvun lopulla ajaa PITKÄÄ matkaa Valmet 565:lla on kyllä jo "humuhommaa". (äläkä taas lue sitä negatiivisessa mielessä)
Palkintonsa on ansainnut vaikka ei olisi ajanut noinkaan paljoa pää asia että on ajanut tuolla vuosikymmenellä.
Samoin kun sen moottorin kuntoa kun ajaa kovaa veto ajoa pienellä mottorilla. Kyllä se kuule on niin että se kone on aivan loppu niillä tuntimäärillä jos ei ole enempää kun yksi remontti tehty.
Olen sen verran vanha että olen nuo kymmenet nähnyt ja läheltä sivusta seurannut kyseisiä urotekoja, kainuulaisissa maisemissa on hengen vaarallisia mäkiä noille traktoreille. Jotkut henkensä ja terveytensä menettikin kuusikymmentä luvulla kun tuli niitä vahinkoja. Ei se ylämäki mitään mutta ne alamäet.
Itsekkin olen traktorilla laskenut persemäkiäkin.
Tuurilla on seilattu ja kerran on alamäessä meinannu tulla vahinko kun päästin perävedon päältä ja annoin vauhdin kiihtyä niin tulikin henkilö auto vastaan ja pysäytti kauhuissaan keskelle tietä ja minulla ei pienintäkään mahdollisuutta pysähtyä.
Hengissä selvittiin ja tiellä pysyttiin nippa nappa
Minä en ajanut ammatikseni mutta sahalle olen vienyt aikanani monet tukki kuormat varusteena Valmet 565 ja perässä vetävä peräkärry, alussa ei ollut edes nosturia mutta sitten oli aisalla kunnon nosturi. Kärry ei niin valtavan suuri ollut mutta siinä semmonen 6,5m3 (kiintoa) tukkeja kulkee.
Joten kyllä tiedän että jos siihen Valmetin perään laitetaan vielä isompi kärry niin ei siinä vauhti päätä huimaa. Tuossa minun kärryssä kun oli semmonen 6 kiintoa pankkojen välissä niin kyllä piti pitkään vinguttaa vitosella ennen kun pysty "suurinta" heittää pesään, pikkusen kun oli tie nousun puolella niin kyllä se kepin kopelointi alko. Viitosella oli aika hyvä vetämään.
Saati sitten jos on oikea maantie tukki kärri ja vaikkapa 10 kiintoa "pankolla". Se on kyllä niin että siinä pakoputki vapisee.....
Nykyään kärryä "uudisettu", vetoa ei ole mutta teli akselisto on alla ja edessä isommat "hevoset". Nosturi on kuitenkin sama. Se muuten on omatekemä kouraa myöten. Olisin voinut laittaa vaikka kuvan siitä kärrystä mutta en taida osata laittaa. Sillon kun vedettiin pikku Valmetilla ei ollut digi kameroita, en ole kyllä varma jos on tavallisia valokuviakaan.
Olen kyllä joskus tänne kuvan laittanut mutta kun muistasi miten se tehdään. Pitää yrittää virkistää muistoja.